Friday 29 June 2007

انت خطير .. ابعد عنى



ايه با بن توفيق اللى انت حاطه ده
والله ما انا يا بيه .. ده مانص اللى ادهالى
خطير ايه اللى انت بتتكلم عليه .. وانت مين عشان تبقى خطير

لأ يا جماعة .. مش انا اللى خطير

الخطير دلوقتى هو اللى بيقول كلمة لأ

الخطير دلوقتى هو اللى بيعلى صوته ويقول كفاية

الخطير دلوقتى هو اللى بيقوم وينزل يصلى الفجر

الخطير دلوقتى هو الل بيقول للناس لازم ترجعوا لربنا

الخطير دلوقتى هو اللى بيقول ان الحكومة فيها وعليها

الخطير دلوقتى هو اللى بيقول عايزين انتخابات نزيهة

الخطير دلوقتى هو اللى بيتكلم ويقول مش عايزين مبيدات مسرطنة

الخطير دلوقتى هو اللى عايش على حلم جميل لبكرة

الخطير دلوقتى هو اللى بينادى فى الناس يقولهم قوموا الى ربكم

الخطير دلوقتى اللى بيقول حرام .. الدقيق زاد سعره الضعف

الخطير دلوقتى هو اللى مش لاقى لقمة عيشة هو واولاده

الخطير دلوقتى هو اللى بيقول .. خرجوا المعتقلين السياسيين

الخطير دلوقتى هو اللى بيلبس ابيض فى المحكوم مع الجنائيين

الخطير دلوقتى هو اللى بيطلع يقرأ قرآن فى مدرجات الجامعة

الخطير دلوقتى هو اللى بتصادر امواله

الخطير دلوقتى هو اللى بيحول محاكمات عسكرية على طووول
كلكم خطر .. خطر على مين ... مش عارف
او اقولكم انا عارف .. بس بلاش اقول احسن
لحسن يقولوا عليا خطير ولا حاجة
وساعتها .. كل اللى هيردوا عليا ويكتبوا تعليق يندرجوا كمان تحت قائمة الخطريين

ربنا يستر عليا وعليكم
بس اقولكم سر بينى وبينكم .. انا نفسى ابقى خطير

37 comments:

Anonymous said...

حلو جدا يااسلام خاصة الصورة ههههه


وفعلا الواحد بيكون مش خطير بس دة بيكون مجرم


المشكلة ان الواحد لو نسى نفسه ومقدرش يتحمل الكلام اللى بيسمعه ويستحمل كم الاهانات اللى هيشوفها علشان هو خطير



ممكن لو مقدرش يستحمل يصدق انه خطير !!

حد فاهم قصدى


المهم انت خطير يااسلام ولا

Anonymous said...

وانا كمان يا ابن توفيق نفسي اكون خطير

بجد تدوينة جميلة

اما امشي بسرعة يا عم لحسن الفعدة هنا متطمنش :)

يا ارهابي هههههههه

Anonymous said...

نسيت احط توقيعى


Manas

بن توفيق said...

انت الخطير يا مانص اللى بعتلى الصورة

يا خطير :)



يا مصراوى .. انا قلت انا عايز ابقى خطير
مش ارهابى .. خد بالك من كلامك

أحمد السباعـي said...

للأسف اختلفت المفاهيم في بلداننا
وأصبحت ألفاظ الإستقامة والمواطن الصالح
تطلق على الموالين والسلبيين

أما أصحاب الهمم والأفكار والمشروعات
والنوايا الصادقة
هم الأشرار
والذين يمثلون الخطر على المجتمع

sharkawoo said...

طيب بما أنك راجل ناوي تبقي خطير أو انت فعلاً خطير ... لو سمحت ابعد عني ولا تكمني تاني :)

بص يا سيدي المشكلة لو انت فكرت فعلاً إنك راجل هيتقال عليك خطير والكلام دا يبقي تقعد في بيتكم أحسن تنام وتصحي وكدا يعني ...

بس ما دام ناوي تعمل حاجة اوعي تخليها تفرق يا عمو :)

Anonymous said...

جميله ما شاء الله التدوينه

وربنا يجعلنا كلنا خطريين

Alaa said...

خطييييييييييييييييييييييرة
:)
انا ياعمي مسجل خطر :)

و نفسي اخد المستوى اللي بعد كده من الخطورة
اصل الخطورة مستويات
زي التويفل :)

اول مستوى خطورة هتاخدلك قفا
تاني مستوى قفا و شلوت
تالت مستوى قفا و شلوط و بونية في وشك
رابع مستوى هتتاخد و تتكهرب
خامس مستوى هيحرقوا فيك سجاير و تتحبسلك كام سنة
سادس مستوى و ده الأخير - يارب أوصله - هيموتوك و هتدخل الجنة ان شاء الله

Bent Elqran said...

السلام عليكم

التدوينه جميله جدا ما شاء الله

وفعلا بقى الناس الصح فى الزمن ده بقوا خطيرين وبمعنى أصح بقى الإخوان المسلمين هم اللى خطرين وكمان الناس اللى بدأت تفتح على الدنيا والحالى اللى هى عايشاه يعنى أخيرا صحيوا من السبات العميق الى كانوا فيه

ويااارب نبقى كلنا خطيرين ويكون فى طاعة ربنا وتكون النيه خالصه لوجهه الكريم

المجاهدة said...

:)
للاسف المفاهيم اختلفت في زماننا ده... و بقى الي بيدافع عن الحق فتان و وحش و بيأذى الناس... (الكلام ده اتوجه في حقى من فترة:))
و الي بيسكت عن الحق بيحب الخير لكل الناس...

الي بيعبد ربنا بقى ارهابي و عايش في العصر الجاهلي
و الي مش بيعبد ربنا كما امره بيبقى
متدين و روش و فاهم الدين صح من غير بعككة!


ببقى نفسي افهم يعني ايه بعككة دي :think:

saiaf said...

الناس كلها اجمعت ان التدوينة جميله

انا بقى بقول التدوينة ديه خطيرة

اصبح الحق باطلا و الباطل جق

فى مقوله سمعتها زماااان

( قيل للحق لماذا تأخرت ..... قال لاجتث الباطل من جذورة )

Anonymous said...

ابعد عنا يا خطير
وبلاش تكلمنا تانى .. مادام انت كده

نـــــــور said...

الحق يقال التدوينة دي خطيرة بجد
ربنا يبارك في حضرتك

عجبني تقسيم الباشمهندس علاء لمستويات الخطورة!

ربنا يكرمك أخي الفاضل

شهاب الأزهر said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

حيث إني الظاهر كده وقعت في وسط شلة مسجلة خطر فأنا هاخد بعضي وأكت... بس كنت كنت عاوز أقول حاجة بالراحة يمكن ما تنسمعش: "ربنا يثبتكم على (خطورتكم) دي".

هههههههههه

Anonymous said...

الظاهر اننا بقينا كلنا

مسجلين خطر


:(

اسماء العريــان said...
This comment has been removed by the author.
بن توفيق said...
This comment has been removed by the author.
محمد عباس said...

السلام عليكم يا عم الخطير

ماشي يا عم

انا بقة طول عمري خطير وانتا عارفني

وعارف قد ايه انا خطير ولما بقفل بودي نفسي في داهية

هههههه

يا رب يخليك خطير على طول

اسماء العريــان said...
This comment has been removed by the author.
بن توفيق said...
This comment has been removed by the author.
بن توفيق said...

انا مش من الناس اللى بترد على التعليقات الا فى اضيق الحدود

انا بشكر كل اللى فهم الموضوع وفهم المغزى منه .. وفهم الغرض منه

وبشكر اللى تضامن معى وعايز يبقى خطير زيى ..

بشكر علاء ومستويات الخطورة اللى قال عليها .. وبشكر سباعى وواختنا بنت القرآنعلى تضامنهم

وبشكر سيف وشرقاوى و my24434 اللى شكلهم هيبعونى

وبشكر اختنا المجاهدة على ردها المميز
وبشكر نقد اختنا اسماء

moslem_fm said...

ربا يكرمك
هو فعلااااا خطر كل من دافع عن دينه

كل من استعمله الله فى نصرة دينه
يا الله استعملنا ولا تستبدلنا
ونكون خطر على كل عدو للاسلام والمسلمين

Monzer said...

انت مش خطيييييييير
انت الخطر نفسه
بيقولك خطير خطر على خاطره
ان الطيبين مابقوش نافعين

ده ليك يا أبو المعلمين

ياخوفى عليك لتتحاكم بتهمة تكدير المن العام وتحريض الجماهير على الخطر والإتيان بنفس الفعل

ههههههه ودمتم

رضوى said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من زمان عايزة اعلق على البوست ده

فعلا مميز جدا واثار بداخلى شجون كثيرة

النقطة المهمة اننا رغم كل ده مش نفقد الامل

يعنى الوضع فعلا صعب جدا وكل يوم بيصعب اكتر

بس خلاص باذن الله النور هيطلع تانى ..هيسطع جامد اوى فى السما

اشد ساعات اليل ظلاما ..اقربها من طلوع الفجر

زمان كنت كل لما الاقى الوضع بيصعب اكتر كنت بضايق

لكن اكتشفت ان لا المفروض افرح وابص لبعيد

جزاكم الله خيرا على هذا البوست

وفى انتظار زيارتكم لنا فى دروب الحياة

Anonymous said...

ازيك يا عمي
طبعا لازم اي حد بيعمل اللي انت بتقول لازم يبقي خطر
انت خطر علي الطغيان فلازم يقولولك انت خطير
انت خطر علي الفساد الاخلاقي والاجتماعي فلازم يقولولك انت خطير
انت خطر علي فساد العقائد والجهل لااقول بدين الله ولكن الجهل بالله ذاته بقدرته وعظمته تعالي فلازم يقولولك انت خطير
اصلك انت مش فاهم انت خطر علي باطله وعلي فساده فلازم يقولك الكلمة دي
وفي الاخر ادعي ان ربنا يجعلك من الخطرين0
اخوك في الله عز

محمد هاشم said...
This comment has been removed by the author.
بن توفيق said...

زعلنى ما حدث من اختنا اسماء من حذف تعليقاتها .. ولكن ليس انا من حذف تعليقاتها

هى اللى حذفت تعليقاتها بنفسها .. وانا حذفت ردى عليها

ده بس كان توضيح بسيط


جزاكم الله خيرا يا محمد يا خطير .. وربنا يعينك يا حبى
ومبارك الخطوبة

ربنا يكرمك اخونا مسلم اف ام .. وربنا فعلا يثبتنا .. ويستعملنا ولا يستبدلنا


ربنا يكرمك يا منذر وادعيلى انها تعدى على خير
وميحصلش اللى انت بتقول عليه ده .. بس لو حصل
هقول ان انت خطير زيى

الخطير عز .. جزاكم الله خيرا اخى الخطير
وهو ده اللى انا اعرفه عن عز

بشكر اختنا نور جدا .. وبشكر اهخونا شهاب الازهر .. مع انه سابنا وكت
لكن دعوته ده ياااارب استجب منه

جزاكم الله خيرا استاذى وعمى محمد هاشم
زعلنى تعليق حضرتك .. بس انا اكيد هتصل بحضرتك اعرف حضرتك حقيقة الموضوع

محمد هاشم said...

عفواً لأنني لم أفرق بين كلمة author وكلمة owner
أظن اللبس حصل عندي من كده..

Anonymous said...

هو ليه الناس عايزه تبقى خطيره مش فاهمه
طيب ماهو ممكن نصلح من غير مانستفز الناس ولا ايه
جزاكم الله الف خير

نقطة مية said...

حتى معنى الخطر لخبطوه في دماغنا...حسبي الله و نعم الوكيل

أحمد بن شلبي تكعيب said...

بص يا انسان

خطورة ... والحمد لله ع الخطورة


مبسوط اوي من موضوع الانسان الخطر "بكسر الخاء" ... احيانا انت محتاج تكون خطر عشان تحمي فكرتك

بس مش خطر عنيف "بكسر العين" ..لا

تبقى الخطر النظيف .. الشريف .. العفيف

ام الاخرون

ولا يهمك

"يعوي البتوع وتسير القافلة"

عمر عاشق القرآن said...

انا كمان عايز اكون خطيييييييييير

بحب الحرية said...

الحقيقة شخض من دول ..سواء زمان أو دلوقتي .. راح أو جه ..
هو خطير خطير
معني الخطر هو إللي بختلف
!

شكرا ..تدوينه خطيرة

اروي الطويل said...

الخطير دلوقتي
اللي لسانه طويل وبيتكلم
الخطير دلوقتي اللي بيمشي فاتح عينه علي الظلم
الخطير دلوقتي
اللي بيقدر يتنفس
الخطير دلوقتي ....ييييييييي
ناس كتييير

7amza said...

نداء الى كل خطير في البلد
لو ملمتوش نفسيكو الحكومة هتعرفكوا شغلكو

:D

جزاك الله خيرا يا بن توفيق
قصدي يا خطير

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحيم
بصراحة ..المدونة جميلة جدا ؛ و أشكر لك بساطتك في العرض مع خطورة الموضوع يا راجل يا خطييييييييير
ياريت يكون الكلام عندك على مدونتك كله عربي .

Anonymous said...

helllo
good weblog
plz link my weblog:www.sigurd-sigord.blogspot.com
think you